| |
Lubelskie Forum Motoryzacyjne
|
 |
Park Techniczno - Serwisowy - Cała prawda o oponach zimowych
Junior - Sro Paź 14, 2009 18:50 Temat postu: Cała prawda o oponach zimowych Czy powinienem mieć na zimę węższe opony?
Zbliża się sezon zimowy, wraz z nim dylematy dotyczące wyboru opon. W tym artykule zajmiemy się doborem właściwego rozmiaru opon zimowych. Czy na zimę powinniśmy stosować węższe opony niż latem?
Do niedawna uważano jednoznacznie, że jeśli tylko jest możliwość zastosowania węższego zamiennika, należy go założyć. Obecnie, większość specjalistów skłania się do utrzymywania tego samego rozmiaru zarówno latem, jak i zimą. Przyjrzyjmy się tym dwóm rozwiązaniom.
Dlaczego na sezon zimowy miałbym zmienić opony na węższe?
Wszystko zależy od tego, gdzie użytkujemy pojazd zimą. Jeśli nasze miejsce zamieszkania jest oddalone o wiele kilometrów od dużych miast i w dużym stopniu narażone jest na coroczne obfite opady śniegu (bez nadziei na codzienną pracę pługów odśnieżających), byłoby wskazane zastosować opony węższe o rozmiar od tych stosowanych latem. Opony węższe, poprzez większy jednostkowy nacisk na powierzchnię (mniejsza powierzchnia styku z nawierzchnią) głębiej i mocniej wgryzają się w śnieg, ułatwiając pojazdom przejazd. Szerokie, duże opony muszą wydrążyć równie szeroką ścieżkę przez śnieg, co powoduje większy opór. Im węższe opony, tym łatwiej przejechać przez śnieg. Węższe opony lepiej radzą sobie również na drodze pokrytej większa ilością wody (ryzyko aquaplaningu) lub błota pośniegowego (ryzyko slushplaningu) Takie rozwiązanie ma jednak wady. Pamiętajmy, że poszczególne opony zawsze będą kompromisem – nie ma opon na każdy rodzaj i stan nawierzchni. Zakładając opony węższe na zimę wydłużamy swoją drogę hamowania. W przypadku hamowania na zaśnieżonej, oblodzonej, suchej czy nawet mokrej nawierzchni opony węższe są zdecydowanie gorsze od szerszych. Podobnie z utrzymaniem właściwej przyczepności na zakrętach – węższe opony nie zapewniają nam należytego bezpieczeństwa. Jeśli dodatkowo, nasze auto dysponuje większą mocą, wąskie opony mogą tracić trakcję już przy każdym gwałtowniejszym przyspieszaniu.
Jakie powinienem mieć ciśnienie w oponach na zimę?
Co to jest „ciśnienie homologowane przez producenta danego auta”?
Jest to optymalne ciśnienie dla opon w naszym pojeździe, które podaje producent auta. Informację o zalecanej wartości ciśnienia do każdego pojazdu, producenci zamieszczają w różnych miejscach pojazdu, najczęściej w formie wlepki. W zależności od danego pojazdu, informację tę można znaleźć na klapce wlewu od paliwa, w schowku, na progu lub słupku, przy drzwiach kierowcy. Najczęściej zalecane wartości to przykładowo, 2.0, 2.2, itp.
Jak wpływa temperatura otoczenia na nasze opony?
Podczas zimy częste są duże wahania temperatur. Każdy spadek temperatury oznacza obniżenie ciśnienia w naszych kołach. Dla przykładu, nasz samochód ma zalecaną wartość ciśnienia opon 2 bary. Opona została napompowana do zalecanego ciśnienia w garażu, w temperaturze około 20 stopni Celsjusza. Przyjrzyjmy się wpływowi temperatury: w temperaturze 0 stopni Celsjusza, ciśnienie tej samej opony wynosić będzie już 1,8 bara, przy dalszych spadkach, w temperaturze minus 10 stopni będzie to 1,7 bara, a przy minus 20 stopniach, ciśnienie wynosić będzie już tylko 1,59 bara, co oznacza spadek o 20 procent w stosunku do zalecanego przez producenta! Dlatego podczas zimy, kluczowe jest sprawdzanie ciśnienia w oponach częściej niż w okresie letnim, najlepiej raz w tygodniu.
Jakie są skutki zbyt niskiego ciśnienia w naszych oponach?
Mniejsze ciśnienie w naszych oponach to szereg problemów. Opony ze zbyt niskim ciśnieniem wydłużają drogę hamowania, a także pogarszają sterowalność pojazdu. Zbyt niskie ciśnienie powoduje znoszenie na boki podczas jazdy na wprost i "pływanie" podczas pokonywania zakrętów. Niższe ciśnienie powoduje obniżenie ogólnie pojętej przyczepności, która szczególnie podczas zimy jest dla nas bardzo ważna. Zbyt niskie ciśnienie powoduje także większe zużycie paliwa oraz znaczące zwiększenie zużycia bieżnika opony.
Niektórzy twierdzą, że należy obniżać ciśnienie w oponach na zimę po to, by opona miała lepszą przyczepność na śniegu. Nic bardziej błędnego. Zbyt niskie ciśnienie powoduje, że opona nie styka się z nawierzchnią całą szerokością, a jedynie krawędziami, co obniża jej przyczepność i siłę nośną. Celowe obniżanie ciśnienia w oponach stosowane jest w sportach wyczynowych samochodów z napędem 4x4, ale wynika to z innej specyfiki nawierzchni, po której się te pojazdy poruszają. Dlatego tego typu analogie są chybione.
Zimą zwiększamy ciśnienie w oponach o 0,2 bara.
Prawidłowe ciśnienie zapewnia oponom najlepszą możliwą dla nich przyczepność, co szczególnie istotne jest zimą. W praktyce, nie zawsze jest możliwe bieżące dostosowywanie ciśnienia do aktualnej temperatury, szczególnie w przypadku często zmieniających się temperatur w zimie. Dlatego też, kiedy niskie temperatury utrzymują się przez okres kilku dni, zaleca się zwiększyć ciśnienie o 0,2 bara. Dlaczego kompensacja odbywa się akurat o 0,2 bara? Wynika to z pewnego rodzaju uśrednienia zakresu zimowych wahań temperatury w naszym klimacie.
Pamiętajmy o wyrównaniu ciśnienia do poziomu zalecanego przez producenta samochodu, kiedy temperatura otoczenia znów się podniesie. Ciśnienia podawane przez producentów są dla naszych kół optymalne.
Kiedy należy wymienić opony na zimowe?
Opony zimowe powinny być montowane, kiedy temperatura w ciągu dnia spada poniżej 7°C.
O wyższości opon zimowych nad letnimi można przekonać się już kiedy pojawiają się pierwsze poranne przymrozki. Często w tym okresie dzienna temperatura jest o wiele wyższa. Dlatego też błędem jest branie pod uwagę średniej temperatury w ciągu doby. Kiedy rano wyjeżdżamy do pracy lub wracamy wieczorem do domu temperatury często mogą być minusowe lub oscylować wokół zera.
Warto podkreślić, że mieszanka gumowa stosowana w oponach zimowych różni się od tej w oponach letnich i jest specjalnie przystosowana do pracy w niskich temperaturach.
Kolejnym elementem wyróżniającym opony zimowe jest mocniej ponacinany bieżnik, który skonstruowano tak, aby dobrze odprowadzał wodę lub błoto pośniegowe, często występujące na zimowych drogach.
Oprócz szerszych rowków opony zimowe wyróżnia o wiele większy stopień lamelizacji, tj. ilości nacięć nazywanych lamelkami. Właśnie dzięki większej liczbie lamelek, a co za tym idzie – także krawędzi, opona zimowa jest w stanie wyhamować samochód na śliskiej nawierzchni lub ubitym śniegu.
Dodatkowe krawędzie pełnią rolę „pazurów”, które „wgryzają” się w drogę pomagają w hamowaniu.
Grupa Goodyear Polska - jako jeden z niewielu producentów opon - oferuje opony zimowe marek Goodyear i Dunlop, posiadające zaawansowane technologicznie lamele trójwymiarowe (np. lamele waflowe będące najnowszą generacją technologii 3D-BIS). Opony takie gwarantują bezpieczeństwo na najwyższym poziomie oraz możliwość czerpania przyjemności z jazdy w zimie (dobre przyspieszanie i hamowanie, jak również przeniesienie napędu). Większy stopień ponacinania opony zapewnia lepsze właściwości jezdne, a budowa trójwymiarowych lameli powoduje, iż konstrukcja klocków w takiej oponie jest sztywniejsza i zapewnia równomierne zużywanie się bieżnika jak również poprawia trakcję oraz przyczepność w różnych zimowych warunkach drogowych.
Aby uniknąć kolejek w czasie wzmożonego ruchu podczas wymiany opon w sezonie, Grupa Goodyear zaleca montowanie opon zimowych już w październiku biorąc pod uwagę aktualne warunki atmosferyczne. Wcześniejsza wymiana opon nie będzie miała większego wpływu na nadmierne zużycie bieżnika, a pozwoli kierowcom na szybkie, komfortowe skorzystanie z usług autoryzowanego serwisu oponiarskiego.
Dlaczego mam wymieniać opony na zimowe?
Konstrukcja opony zawsze jest kompromisem. Jest rzeczą niemożliwą wyprodukowanie gumy, która będzie miała dobre właściwości w temperaturze zarówno minus 15 stopni C, jak i w temperaturze plus 25 stopni C. Dlatego, tak samo, jak opona nie może jednocześnie zapewniać niskich oporów toczenia i dobrej przyczepności, tak samo, opona całoroczna nie będzie latem lepsza od letniej, a zimą od zimowej. Ideą opony całorocznej jest zaoferowanie dostatecznych właściwości dla różnorodnych warunków, w jakich będzie ona użytkowana. Jednakże kompromis ten oznacza, że w żadnym parametrze, opony te nie osiągają wysokiego poziomu. Rzeźba i składniki bieżnika, które mają za zadanie zapewnić dłuższe przebiegi i trwałość w warunkach letnich, są mniej skuteczne w zimowe mrozy oraz na śniegu i na lodzie. Opony zimowe zapewniają znacznie lepsze osiągi na śniegu i lodzie niż opony całoroczne, ponieważ ich rzeźba i składniki bieżnika są specjalnie opracowane z myślą o tych warunkach, podobnie, jak opony letnie mają za zadanie zapewnić lepsze prowadzenie w deszczu i na suchych drogach.
OPONEO.PL nie zaleca używania opon całorocznych w sezonie zimowym. Jeśli jednak niektórzy z Was zdecydują się na takie rozwiązanie, zalecamy użytkować je wyłącznie w warunkach miejskich, wyłącznie w warunkach lekkiej lub umiarkowanej zimy. Należy zachować szczególną ostrożność na powierzchniach zamarzniętych, oblodzonych, zaśnieżonych, a w warunkach temperatur ujemnych, nawet na suchej drodze opona całoroczna może nieprzyjemnie zaskoczyć.
Dlaczego warto montować opony zimowe?
Dwie podstawowe zalety opon zimowych to: dobre odprowadzanie wody w temperaturach zimowych (aqua i slush planing) oraz zachowywanie przyczepności na nawierzchniach śliskich i zaśnieżonych (hamowanie, przyspieszanie, trakcja boczna i poprzeczna). Tych zalet nie posiadają w warunkach zimowych, ani opona letnia ani całoroczna.
Opony, ogólnie biorąc, różnią się od siebie wzorami bieżników oraz składami mieszanek.
Bieżnik opon zimowych jest bardziej ponacinany w stosunku do bieżnika opon letnich, posiada większą ilością lamelek. Większa ilość nacięć powoduje, że guma jest bardziej elastyczna, bardziej podatna na ugięcia, co w temperaturach zimowych zapewnia oponie osiągi. Nacięcia na bieżniku są szersze niż w przypadku opon letnich, tworzą szerokie rowki, które mają większą skłonność do samooczyszczania bieżnika (przy każdym ruchu, śnieg przylegający do szerokiego rowka bieżnika, odczepia się od niego, oczyszczając bieżnik).,
Skład mieszanki opon zimowych różni się znacząco od opon letnich. Opony zimowe poprzez wysoką zawartość krzemionki zachowują elastyczność i nie twardnieją w warunkach niskich temperatur. Opona miękka zapewnia wysoką przyczepność i trakcję, opona stwardniała nie zapewnia niczego poza niekontrolowanym poślizgiem. W wielu testach, m.in. ADAC wykazano, że opony letnie mają o 30 procent dłuższą drogę hamowania niż opony zimowe. Długość drogi hamowania wyznacza zakres naszego bezpieczeństwa. Jeśli chcemy go wydatnie podnieść, używajmy opon zimowych.
Kiedy wymienić?
Powierzchnia styku opon z nawierzchnią to obszar zaledwie kartki papieru A4. To, co dzieje się na tym niewielkim obszarze styku, między oponą a nawierzchnią, zależy nie tylko od charakterystyki samych powierzchni stykających się, ale również od warunków otoczenia, w których się znajdują. Opona letnia poniżej temperatury 7 stopni gwałtownie traci swoje właściwości jezdne, dlatego uznaje się, że jest to moment, w którym należy wymienić opony letnie na zimowe.
Krzywe na poniższym wykresie prezentują zależność między: osiągami opon zimowych (niebieska linia), opon letnich (czerwona linia) a temperaturą otoczenia. Linie obrazujące osiągi zbiegają na poziomie +7°C – który stanowi swoistą granicę między właściwościami opony letnich i zimowych w relacji do temperatury otoczenia.
Pamiętajmy, że po montażu nowych opon zimowych należy je dotrzeć. Pełną sprawność, nowe opony zimowe od momentu montażu, uzyskują po przejechaniu dystansu ok. 300 km.
źródło: oponeo.pl
Jakie opony zimowe?
Na to pytanie próbował znaleźć odpowiedź ADAC. Niemiecki automobilklub sprawdził 35 opon w dwóch rozmiarach: charakterystycznym dla pojazdów kompaktowych 165/70 R14 oraz stosowanym w samochodach klasy wyższej 205/55 R16.
Test obejmował wiele prób, wśród których znalazło się między innymi badanie głośności, trzymania bocznego, ścieralności, oporów toczenia, komfortu czy hamowania. Badano zachowanie opon na suchej i mokrej nawierzchni, a także na lodzie i śniegu. Które opony wyszły z tego testu zwycięsko?
W klasie opon przeznaczonych do samochodów popularnych najlepsze oceny uzyskały Continental Winter Contact TS 780, Michelin Alpin A2 oraz Semperit Winter Grip. Nieco niżej oceniono Uniroyal MS plus 5, Hankook W 440 Icebear, Pirelli W190 Snowcontrol oraz Firestone Winterhawk.
Przeciętne oceny uzyskały opony Goodyear Ultra Grip 6, Toyo Snowprox S 941, Vredestein Snowtrac i Sava Eskimo S3. Natomiast najsłabiej w teście wypadły: Dunlop Sp Wintersport M3, Fulda Kristall Montero, Yokohama Winter T F601, Goodyear Vector 5 oraz ESA+Tecar Supergrip 6.
Z kolei wśród opon przeznaczonych do samochodów klasy wyższej o szerokości 205 mm najlepsze noty uzyskały: Continental Winter Contact TS 810, Michelin Pilot Alpin PA2, Bridgestone Blizzak LM25, Pirelli W210 Sottozero i Uniroyal MS plus 55. Nieco słabiej oceniono: Maloya Cresta 220, Dunlop Sp Winter Sport M3 DSST, Dunlop SP Winter Sport M3, Wredestein Snowtrac 2, Goodyear Eagle UG Gw3, Firestone Winterhawk, Kleber Krisalp HP, Semperit Sport Grip i Hankook W300 Icebear. Przeciętnie wypadły Nokian WR, Fulda Kirstall Supremo, Ihle Rigdon MS 179 i Respa Okon MS 790. Najsłabiej oceniono Reiff Condor Winter 4.
Niestety, w testach niemiecki ADAC nie uwzględnił najpopularniejszych w Polsce "zimówek": Dębic Frigo i Kormoranów Snowpro.
źródło informacji: INTERIA.PL
YatzeK - Pon Paź 19, 2009 14:25
Po jaką cholerę wklejasz coś co dużo łatwiej znaleźć gdzie indziej i łatwiej się tam czyta? Zlepiłeś kilka wcale nie najmądrzejszych tekstów w jeden dłuuuugaśny poemat, którego NIKT pewnie nie przeczyta w całości bo się NIE DA, nie dodając KOMPLETNIE NIC nowego do tematu opon zimowych.
A szczytem bezsensu jest wrzucanie w 2009 roku wyników testu opon z 2004
Po co?
[ Komentarz dodany przez: siwy: Wto Lis 03, 2009 22:31 ]
Zanim coś powiesz głupiego, użyj narządu zwanego Mózgiem |
Junior - Pon Paź 19, 2009 17:15
po to...... żeby nie trzeba było szukać? nie chcesz, nie czytaj -proste mozna skasować wisi mi to
Kamil - Nie Lis 01, 2009 10:58
Dobrze, że wklejone.
Jak ktoś nie chce tego czytać niech tu poprostu nie wchodzi
pilachgt - Nie Lis 01, 2009 16:33 Temat postu: Re: Cała prawda o oponach zimowych
| Junior napisał/a: |
Opona letnia poniżej temperatury 7 stopni gwałtownie traci swoje właściwości jezdne, dlatego uznaje się, że jest to moment, w którym należy wymienić opony letnie na zimowe.
|
dla mnie to jest jeden wielki mit
dla mnie zimowka jest na snieg, lod, bloto posniegowe - teraz latam na letnich i jest bardzo dobrze
xXx - Nie Lis 01, 2009 16:43
| pilachgt napisał/a: | | teraz latam na letnich i jest bardzo dobrze |
Jakim samochodem ? Lancerem ? Przecież to inna bajka jeździć w tych warunkach przednionapędówką czy tylnonapędówką, a czterołapem...
pilachgt - Nie Lis 01, 2009 16:47
| xXx napisał/a: | | pilachgt napisał/a: | | teraz latam na letnich i jest bardzo dobrze |
Jakim samochodem ? Lancerem ? Przecież to inna bajka jeździć w tych warunkach przednionapędówką czy tylnonapędówką, a czterołapem... |
a co za roznica
wkladam zimowki na torze - potzem zarzucam letnie i na letnich beda lepsze czasy
a lepsze czasy to lepsze prowadzenie
[ Dodano: Nie Lis 01, 2009 16:55 ]
nie wspominajac ze na slickach jeszcze lepsze - mimo ze pizdzi!!
HaGie - Pon Lis 02, 2009 15:46
dobre letnie trzymaja i hamuja lepiej nawet jak jest i -7 stopni niz najlepsza zimowka
taka prawda...
Jaqub - Pon Lis 02, 2009 18:12
wg mnie roznica jest jesli porownujemy podobne opony... tzn majac letniaki sportowe 225/45r17 na wszystkich kolach rano jak bylo chlodno (okolice zera i ciut ponizej zera) bylo bardzo ciekawie (po prostu bylo czuc ze jest slisko).. natomiast w tych samych warunkach na oponach 225/50r17 tez dobre "sportowe" zimowki nie bylo zadnych niespodzianek... inaczej tez wg mnie jest jak sie daje w "p_pe" auto i oponki zlapia temperature bo wtedy beda lepiej pracowac ale w warunkach typowo miejskich trzeba by smalic kapcia co swiatla zeby utrzymac temperature opon
johny - Sro Lis 04, 2009 20:56
ostatnio było chyba -4 jechałem na letnich oponach i nie było zadnych poslizgow, problemow z ruszeniem czy hamowaniem, ja rowniez uwazam ze zimowka jest tylko do jazdy po sniegu, a ten mit o 7 stopniach to przesada, natomiast na zimowkach przy 7 sC na mokrej nawierzchni mi sie slizga strasznie, jak sie włączy turbo to stoje w miejscu przy hamowaniu czesto abs sie produkuje, tez cos takiego zauwziliscie czy mam oponki zimowe do wymiany
Robercik - Sro Lis 04, 2009 23:58 Temat postu: Re: Cała prawda o oponach zimowych
| pilachgt napisał/a: | | dla mnie zimowka jest na snieg, lod, bloto posniegowe - teraz latam na letnich i jest bardzo dobrze |
mam dokładnie takie same odczucia, śnieg itp, zimówka się spisuje lepiej, na suchym/mokrym, ale bez błota, niezależnie od temperatury letnia lepiej (dużo lepiej) się spisywała (wszystko na FWD)
|
|