Auto: znalazlem na otomoto ;)
Skąd: Śródmieście Pomógł: 24 razy Dołączył: 03 Maj 2004 Posty: 3578
Wysłany: Nie Wrz 23, 2007 13:23
xxxx, smieszny to jest Twoj komentaz szanowny panie Ale ze kazdy ma prawo byc w bledzie, postaram sie z tego bledu wyprowadzic Szanownego Pana.
To nie jest temat dotyczacy zmiany pojemnosci ukladu, a jedynie temat dotyczacy wyboru odpowiedniej wielkosci filtra stozkowego i pewnych zasad w jego dobieraniu.
Qsy ma racje, ze niektorzy producenci podaja przeplywowosc filtrow i okreslaja (nie wiem tylko jakim cudem) do jakiej mocy dany filtr sie nada, chodzi o w/w wartosci przelywu.
W przypadku auta turbodoladowanego (a takie wlasnie mam szanowny panie, wiec nalezalo by czytac temat z uwagą), jedynymi zasadami jest - czysty filtr, jak najwiekszy mozliwy do zalozenia i jak najblizej sprezarki/kompresora. Chodzi oto zeby rura dolotowa byla jak najkrotsza. a w miare mozliwosci zeby jej w ogole nie bylo.
W przypadku auta wolnossacego, najprostszy zabieg polegajacy na wyrzuceniu wkladki a zamontowaniu filtra stozkowego, opiera sie na tym, ze w miejscu puszki rezonansowej montuje się filtr stozkowy, albo na koncu ukladu w przypadku jej braku. nalezy tez pamietac zeby pozbyc sie standartowej wkladki.
W przypadku doboru kompletnego dolotu, jego odpowiednia długosc nalezalo by dobrac na rolkach, bo roznica nawet 5cm moze miec kolosalne znaczenie dla silnika.
Co do zmiany pojemnosci, zeby prawidlowo wszystko policzyc, to tylko przypomne ze tak samo jak uklad wydechowy ktory zaczyna sie na grzybkach zaworow wydechowych a konczy na ozdobnej koncowce wydechu, tak uklad ssacy zaczyna sie w miejscu rury ssacej a konczy na grzybkach zaworow ssacych.
policzenie calego ukladu z kartka papieru to jakies 1.5 dnia. W praktyce obliczaja to tylko producenci czesci ktorzy sprzedaja gotowe elementy jak np. kolektory ssace, kompletne doloty itp. oczywiscie wszystko pod konkretne specyfikacje. Takze obliczaja to ludzie ktorzy sami przerabiaja sami. A w wiekszosci wala na czuja.
Swoja droga dlaczego szanowny Pan pisze w dziwnym tlumaczeniu tuningowcy? każdy kierowca rajdowy jest tuningowcem modyfikuja swoje uklady wydechowe, ssace itp itd
ALE WRÓĆMY DO SEDNA - ja, gdyż jestem autorem tematu jestem szanowny panie zainteresowany doborem odpowiedniej wielkosci filtra stozkowego. otoz chodzi oto, ze nie chce zamontowac zbyt malego filtra, spowodowalby on efekt "brudnego filtra", przez co sprezarka bardziej by sie gimnastykowala i ulegla by szybszemu zuzyciu.
Ja jestem wrecz pewny ze filtr ktory wybralem jest odpowiedniej wielkosci i o odpowiednim przeplywie. Idea tego tematu bylo poznanie odpowiedzi na pytanie pt. "czy jest jakas roznica w obliczaniu wielkosci stozka(raczej jego powierzchni filtracyjnej) dla samochodow wolnossacych i turbodoladowanych, a jezeli jest taka roznica, to jaki jest korektor obliczeniowy". i jedynie upewnienie sie ze filtr ktory wybralem niebylby za maly. I tylko oto chodzi.
a jezeli szanowny kolega ma tak mizerne efekty w czytaniu ze zrozumieniem (cytuje: "dobieranie wkladki na zasadzie za duzy nie bo mi bedzie tlukl zarowke jest po prostu smieszny i lepiej dac se spokoj." ), proponuje w ogóle dać sobie spokój z tego typu komentarzami. Fakt jest taki, że miejsce na filtr jest specyficzne, filtr nie moze byc za duzy, bo prowadzi do usterki. To chyba naturalna sprawa? wiec filtr ktory jest za duzy idzie na smietnik. pytanie glowne brzmi: jak policzyc wielkosc filtracyjna dla auta turbo, zeby sie upewnic ze filtr ktory zamierzam zamontowac(wymienic) bedzie odpowiedni - czytaj nie bedzie za maly.
Wiec szanowny pan, ktory zabral glos w dyskusji, rozumiem ze ma na tyle duze pojecie na ten temat i podzieli sie wzorami i swoim doswiadczeniem, zeby nie popelnic bledu, mniej doswiadczonemu koledze, ktory nie chce sie bawic w druciarstwo a robic cos porzadnie.
Auto: 2.9 turbo i 2.8 Quattro
Skąd: Lublin Pomógł: 10 razy Dołączył: 03 Lip 2006 Posty: 469
Wysłany: Nie Wrz 23, 2007 16:19
co do doboru i wielkości stożków to się z niektórymi z was nie zgodzę
jeśli chodzi o filtry dedykowane to akurat do silników doładowanych w większości przypadków stosuje się mniejsze rozmiary niż do wolnossaków
dobrym tego przykładem jest audi 1.8 i 1.8T
stożek K&N do wersji turbo jest sporo mniejszy niż do wolnossaka
...nasprzedawałem już tego tyle że zdążyłem się naprzyglądać
moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem byłoby znaleźć przykładowy silniczek o podobnej pojemności, mocy i z turbinką oczywiście tyle że w serii żeby znaleźć kit do niego i założyć po prostu podobny filterek
no chyba że Ci to ktoś w końcu wyliczy
eeeee chyba coś niedoczytałem a konkretnie ostatniego postu
Auto: znalazlem na otomoto ;)
Skąd: Śródmieście Pomógł: 24 razy Dołączył: 03 Maj 2004 Posty: 3578
Wysłany: Nie Wrz 23, 2007 18:23
Agrasabi, dziekuje za wpis.
Dziwi mnie jednak to że filtr jest mniejszy. Zasady które podałem dotyczace doboru stożka do aut turbodoładowanych, przeczytasz na wielu technicznych zagranicznych forach.
Ja właśnie najchętniej chciałbym dobrać filtr wielkością z VTi, wtedy byłbym wręcz pewny wyboru. Tylko że w dedykowanych kitach, nie podają jakiego stożka użyli (wszystkie stożki które są podane jako universal w katalogu K&N, wystepuja w roznych zestawach. Nie jestem u siebie, i nie potrafie w tej chwili tego udowodnić, ale jest jak piszę.)
Mógłbyś, o ile masz taką możliwość podać wymiary stożka do tego 1.8T ? i do wolnossaka?
tak btw, nie sam gabaryt stożka jest ważny, a jego powierzchnia filtrująca.
interesuje mnie: wysokość/długość stożka, średnica dolna i średnica górna.
jakby było ciężko zmierzyć średnice stożka dolną, bo nie masz sufmiarki, to zadowolę się obwodem. tylko nie na gumie, a na bawełnie.
interesuje mnie: wysokość/długość stożka, średnica dolna i średnica górna.
jakby było ciężko zmierzyć średnice stożka dolną, bo nie masz sufmiarki, to zadowolę się objętością. tylko nie na gumie, a na bawełnie.
Auto: Fajne
Skąd: Okolice Lublina Pomógł: 5 razy Dołączył: 12 Sie 2006 Posty: 308
Wysłany: Nie Wrz 23, 2007 19:05
Do dobrania stożka potrzeba nam kilku wzorów, wyniki to już sobie sam obliczysz.
Będziemy się posługiwać angielskim systemem miar bo dla niego wzory są wyprowadzone, a mi się przeliczać nie chce
Na początek kilka skrótów:
CFM - objętość w stopach sześciennych na minutę
CID - pojemność w calach sześciennych
i przeliczenie
0,1 l pojemności = 6.1 CID
No i jedziemy:
1. Do obliczania przepływu dla silnika 4-suwowego wzór jest następujący
CFM= CID x maks. RPM / 3456
2. Jako że mamy do czynienia z silnikiem doładowanym
CFM dla doładowania = doładowanie (w PSI)/14.7 + 1
3. I obliczamy jaki przepływ jest potrzebny dla 4-suwa z doładowaniem
CFM dla 4 suwa z doładowaniem = (CID x maks. RPM x CFM dla doładowania) / 3456
4. I teraz możemy obliczyć obwód potrzebnego filtra mnożąc wynik przez 3.1416 lub jego średnicę mnożąc wynik przez 0.31831
Dodatkowo może się przydać wzór na wymaganą powierzchnię filtrującą (efektywną), dla silnika wyrażoną w calach do kwadratu:
A= CID x maks. RPM / 20839
Wzory na obliczanie CFM dla filtrów (liczyć w calach):
- dla filtra okrągłego = średnica x wysokość x 6 x 3.14
- dla płaskiej wkładki = długość x szerokość x 6
- dla stożka = [(promień podstawy + promień wierzchołka) x długość x 6 x 3.14]/2
- dla walca = średnica x długość x 6 x 3.14
Dodatkowo przy filtrach w zastosowaniu do turbo ważne jest jakie występują straty ciśnienia po przejściu przez filter podczas maksymalnego obciążenia. Filtr mający duże straty spowoduje takie skutki że przepływ jest mniejszy, doładowanie takie samo, a proporcje ciśnień wyższe. Wyższe proporcje z kolei skutkują wzrostem temperatury. Wynik jest taki że moc idzie w dół a tempertatura w górę. Warto popatrzeć za takim producentem co będzie w stanie przedstawić dane strat ciśnienia bo wtedy przynajmniej wiadomo, że jak tworzył filtr to wiedział co robi. Zerowe straty są raczej nierealne ale filtr z dobrym przepływem i małymi oporami da więcej mocy i mniej ciepła.
wstaw wiadro , tylko takie malutkie , żebyś mógł bez problemu żarówki wymieniać
inna sprawa , że zamiast wymieniać filtr znajdź przyczynę dlaczego tak często padają Ci żarówki , że musisz je na tyle często zmieniać że demontaż rurek jest upierdliwy... a jeżeli to robi dotychczasowy stożek to dlaczego nie masz osłonki na tylnej części lampy która powinna temu zapobiec...
no po prostu nie przypominam sobie aby po naszym montażu 3 czy 4 lata temu stożek był w szczególnym konflikcie z tylną częścią lampy prawej , a co za tym idzie , strasznie gnębi mnie zasadność tego topica w przypadku tegoż auta.
Przecie badania były robione na rolkowni i obecny stożek wypadł najlepiej , na ówczesne wymagania szanownego właściciela oczywiście.
W związku z zaistniałym faktem stożek bym zostawił a zmienił lampy
Cytat:
Uwazam tez ze zbyt duzy stozek to tez nie jest tak fantastycznie (inaczej kazdy by jezdzil z wiadrem)
może po prostu nie każdemu się mieści pod maską
Ostatnio zmieniony przez TTomek Nie Wrz 23, 2007 20:40, w całości zmieniany 1 raz
Auto: znalazlem na otomoto ;)
Skąd: Śródmieście Pomógł: 24 razy Dołączył: 03 Maj 2004 Posty: 3578
Wysłany: Nie Wrz 23, 2007 22:00
TTomek, ja mam inny stożek teraz, który jest wiadrem. tamten był dobry, fajny ale jak sam wiesz, nie na miasto - robił zerowy opór . Teraz jest wielkie bydle, wręcz wiadro - filtr K&N taki sam jak Krysio miał w ITR.
żarówka nie jest aż takim problemem, ale jednak jest. Filtr jest już po prostu do wymiany i po prostu chce miec pewnosc odpowiedniego montażu.
Nie wiem co Cie dziwi zasadność tematu, chce sobie umilić wieczór w cyferkach i poteoretyzować. wymyśliłem taki a nie inny mega problem, coś się dzieje, są cyferki, kalkulatory i jest git.
Więc ziomy nie zaśmiecajcie tematu
Wiec moze policze tutaj (nie jestem u siebie w domu, wiec bede mogl sobie jutro przeliczyc jeszcze raz).
1 cal = 2.54 cm
1 PSI = 0.06895 bar
0,1 l pojemności = 6.1 CID
CID dla 1400ccm = 85,4
2. CFM dla doładowania
7/14.7 + 1 = 1.476
CFM DLA DOŁADOWANIA = 1.476
3. CFM dla 4 suwa z doładowaniem =
(CID x maks. RPM x CFM dla doładowania) / 3456
85,4 * 7200 * 1.476 / 3456 = 262,605
CFM dla 4suwa z doładowaniem 7PSI = 262,605
4. obwód / średnica potrzebnego filtra mnożąc wynik 262,605 przez 3.1416 lub jego średnicę mnożąc wynik przez 0.31831
obwód: 825 / średnica: 83,59
wzór na wymaganą powierzchnię filtrującą (efektywną), dla silnika wyrażoną w calach do kwadratu:
A= CID x maks. RPM / 20839
A = 85,4 * 7200 / 20839 = A = 29,506 cale^2
obliczyłem sobie też
CFM dla pierwszego filtra: 95 cali^2 CFM dla drugiego filtra: 142 CALE^2
obliczylem też CFM dla płaskiej wkładki (pi drzwi pamietam wymiary): 291,6 cal^2
i wychodzi na to, że każdy stożek który sobie zamarzyłem jest do bani?
i wychodzi na to, że mitem jest przykładanie stożka do wkładki i jego "obkręcanie" jako prawidłowy dobór?
i wychodzi na to że moje wiadro które mam pewnie sprostuje wymaganiom
i wychodzi na to że chyba wolę wymieniać żarówkę co jakiś czas
o ile wszystkie obliczenia wykonałem prawidłowo...
Auto: Fajne
Skąd: Okolice Lublina Pomógł: 5 razy Dołączył: 12 Sie 2006 Posty: 308
Wysłany: Pon Wrz 24, 2007 01:20
ale kurde plama, z 4 coś mnie się porąbało, tak to jest ze starymi zapiskami jak człowiek gorzej ten angielski kojarzył, 4 można wykreślić, to jakieś głupoty, niestety nie pamiętam skąd je mam więc nie jestem w stanie tego poprawić, jednak z tego co widzę to ten punkt nie jest potrzebny
reszta się zgadza, także można śmiało stosować, właśnie sobie wszystko na spokojnie sprawdziłem, policzyłem i wiem że pozostałe wzory są ok
siwy: obliczenia ok, tylko przy cfm dla filtrów nie takie jednostki, obliczasz przepływ, a nie powierzchnię także cale^2 out
Auto: znalazlem na otomoto ;)
Skąd: Śródmieście Pomógł: 24 razy Dołączył: 03 Maj 2004 Posty: 3578
Wysłany: Pon Wrz 24, 2007 08:28
No tez tak wlasnie mi sie wydawalo, bo co to za srednica by byc musiala ? 85 cali stozka ? wiadro to nic w porownaniu do niego to musiala by byc wanna
a powiedzcie mi czy zgadzacie sie z moimi wnioskami koncowymi?
jak to sie ma do tego co napisal Agrasabi ??
/jeszcze jak bede w domu policze ten filtr stozkowy dla Hondy VTi, ktory wyczailem ze jest w kicie dedykowanym, a on jest tez w spisie uniwersalnym z wymiarami, takze zobaczymy czy K&N dobrze dobiera stozki
/PS no pozno w nocy bylo, nie moj komp, rozdzielczosc 320x640 takze w ogole sie ciesze ze policzylem
...
Auto: 2.9 turbo i 2.8 Quattro
Skąd: Lublin Pomógł: 10 razy Dołączył: 03 Lip 2006 Posty: 469
Wysłany: Czw Wrz 27, 2007 16:34
siwy napisał/a:
nteresuje mnie: wysokość/długość stożka, średnica dolna i średnica górna.
jakby było ciężko zmierzyć średnice stożka dolną, bo nie masz sufmiarki, to zadowolę się obwodem. tylko nie na gumie, a na bawełnie.
wiem że ten post nie wniesie już nic nowego do tego tematu ale skoro pytałeś to sprawdziłem
tak to wygląda mniej więcej na bawełnie różnice nie są jakieś wielkie ale są na korzyść wolnossaka
...dlatego nie rozumiałem dlaczego niektórzy piszą że do turbo trzeba zakładać większy (przecież tam robotę robi sprężarka i IC)
na gumach i blachach obudowy różnice są jeszcze większe ale to nie ma znaczenia
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach